TUKIKOHTATURVALLISUUS JA SEURAN VASTUUT
Ristisaaren ja Pönnön tukikohtiin on vuosien varrella rakennettu kulkemista helpottavia kävelysiltoja. Osaan näistä rakenteista on maaston muotojen takia tullut myös jonkin verran kaltevuutta. Kävelysillat ovat sateisissa olosuhteissa ja syyskesällä/syksyllä lehtien pudotessa puista, osoittautuneet liukkaiksi – kohonnut riski liukastumisvahinkoihin on erityisesti kaltevilla osuuksilla.
Valitettavia onnettomuuksia on sattunut ainakin Ristisaaressa viimeisten 3–5 vuoden aikana.
Piha-alueiden kulkuväylien ja oleskelualueiden kunnossapito ja liukkauden torjunta kuuluu kiinteistön omistajalle tai haltijalle, esim. taloyhtiö, yhteisö/yhdistys tai omakotitalossa yksityishenkilölle.
Jos liikkumisen turvallisuudesta ei ole huolehdittu lainkaan tai riittävästi, kunnossapitovastuussa oleva taho on vahingonkorvausvastuussa aiheutuneista vahingoista, kuten mahdollisista henkilövahingoista.
Kulkuväylien kunnossapito kuuluu ns. korostuneen huolellisuusvelvollisuuden piiriin, minkä vuoksi liukastumisvahinkoihin sovelletaan käännettyä todistustaakkaa: vahinkotapauksessa alueen kunnossapidosta vastaavan tahon tulee osoittaa toimineensa liukkaudentorjunnassa riittävän huolellisesti. Liukastuneen ei tarvitse osoittaa, että kulkuväylä oli liukas, vaan riittää, että hän osoittaa liukastuneensa kyseisessä paikassa.
Mikkelin Pursiseuralla on vastuuvakuutus, joka korvaa vahinkoja vakuutusehtojen mukaisesti. Onnettomuustaajuuden ollessa ”koholla” on kuitenkin syytä kiinnittää huomiota korjaaviin toimenpiteisiin, joilla riskejä voidaan pienentää.
Liukastumisriskin pienentämiseen ja rajaamiseen on mietitty keinoja. Mallia on haettu mm. teollisuuden ja julkisten tilojen ratkaisuista. Ensimmäinen (kokeilu) vaihe on kuitenkin toteutettu varsin helpolla ja kustannustehokkaalla tavalla sekä Ristisaaressa että Pönnössä.
Pönnössä on kalteville kulkusiltaosuuksille kiinnitetty ”jarrupalikat” (poikittain kulkusuuntaan). Käsijohteet ja kulkusillan valaistus ovat olleet paikoillaan n. 6 vuotta.
Ristisaaressa on ”riskiosuudelle” kiinnitetty jarrupalikat ja lisätty käsijohde. Valaistus on työjonossa. Ristisaaressa riskikartoitus jatkuu ja saatujen kokemusten mukaan jarrupalikoita ja kaiteita lisätään myös muille osuuksille.
Pönnö
Pönnö
Ristisaari
Ristisaari
Molemmissa tapauksissa kyseessä on pikaratkaisu ja jarrupalikoiden välinen etäisyys ei todennäköisesti ole kaikkien kulkusilloilla liikkuvien askellukseen optimi.
Uusia ehdotuksia kulkusiltojen turvallisuusratkaisuista otetaan ilolla vastaan (MPS isännistö ja hallitus). Vastuu on ylläkerrotun mukaisesti kuitenkin seuralla, joten asia on saatava pois ”pöydältä”. Ongelman hoitamatta jättäminen saatetaan jossakin tulkita tuottamukselliseksi toiminnaksi.
Turvallista syysveneilyä ja varovaisuutta tukikohtien kulkusilloilla sekä sieni- ja marjaretkillä.
Jyrki Sairo
MPS, kommodori